ВИМІРИ МУЗИЧНОЇ КРАСИ

Ганна Луніна

     2007 рік - ювілейний для трьох видатних і найвідоміших сучасних українських композиторів - Валентина Сильвестрова, Євгена Станковича, Олега Ківи. Святкування їхних ювілеїв відзначено авторськими концертами, що різноманітно представляють творчість кожного митця, численним публікаціям тощо.
     Першим відсвяткував своє 60-річчя народний артист України, лауреат Премії імени М. В. Лисенка Олег Пилипович КІВА (дата його дня народження - 5 січня 1947 року).
     Ця подія відзначилась святково-ювілейними авторськими концертами композитора. Перший із них відбувся 23 січня в Національній філармонії України. Національний ансамбль солістів "Київська камерата", відомий як послідовний пропагандист українського музичного мистецтва, під орудою лауреата Національної премії України імени Тараса Шевченка, народного артиста України Валерія Матюхіна виконав камерно-вокальні твори автора. В концерті, що пройшов при повній залі філармонії, прозвучали "пейзажно-акварельна" Камерна симфонія на вірші Тараса Шевченка, ліричні "Три поеми" на вірші Павла Тичини і чотири камерних кантати, кожна з яких має неповторну музичну барву. Це - пройнята красою іспанської поезії Друга кантата на вірші Федеріко Гарсіа Лорки, Третя - на лірико-трагічні вірші Павла Тичини, Четверта - на поезії Осипа Мандельштама і Миколи Заболоцького та прем'єрна П'ята кантата - на вірші Олександра Пушкіна і Федора Тютчева.
    Концерт привернув увагу також виступами солістів. Особливої краси і неповторности звучанню музики Олега Ківи надав унікальний за своїм тембровим звучанням голос народної артистки України Ніни Матвієнко, прекрасні голоси народного артиста України Валерія Буймістера, оперних співачок - заслуженої артистки України Ірини Семененко і лауреата Міжнародної премії імени Лео Вітошинського Ірини Красиліної, а також молодих лауреатів Всеукраїнського конкурсу Дениса Вишні і Антоніни Снітко.
     Музика Олега Ківи звучала і на відкритті щорічного XIV Міжнародного Київського фестивалю "Музичні прем'єри сезону". Його П'ята камерна кантата у виконанні соліста Дениса Вишні у супроводі "Київської камерати" увійшла до програми концерту, який відбувся 10 квітня у Національній філармонії України і яким розпочався цьогорічний фестиваль. Цікаво, що і на завершальному концерті фестивалю 18 квітня у Київському Будинку вчених НАН України, який пройшов за підтримки Посольства Росії в Україні і був присвячений тематиці "Російська поезія у творчості українських композиторів", також звучала музика Олега Ківи. У цьому концерті емоційно багатогранна музика Олега Ківи - Четверта і П'ята камерні кантати у виконанні "Київської камерати" і солістів - Людмили Войнаровської, Валерія Буймистера, Дениса Вишні - лунала разом з "тихими", рафіновано-тендітними творами ще одного цьогорічного ювіляра, відомого композитора Валентина Сильвестрова.
     Творче становлення Олега Ківи припадає на кінець 60-х - початок 70-х років минулого сторіччя, коли в музичний світ України "увірвалося" ціле сузір'я яскравих, самобутніх молодих композиторів. Це був час, коли поруч з визнаними майстрами - Валентином Бібіком, Леонідом Грабовським, Лесею Дичко, Левком Колодубом, Мирославом Скориком, Валентином Сильвестровим, Євгеном Станковичем та іншими - тільки відкривалися нові імена обдарованих авторів, які згодом стали визнаними й відомими композиторами: Олег Ківа, Іван Карабиць, Ярослав Верещагін, Володимир Зубицький, Ірина Кириліна... Саме вони визначили подальші шляхи розвитку сучасної української музики. Кожен з них творив своєю, тільки йому притаманною, мовою образно-смислових символів, мав свій, неповторний індивідуально-особистісний стиль музичного вислову, кожен у притаманному тільки йому стилі прикрашав ландшафт музичної мали останньої третини XX століття.
     Олег Ківа з початків свого творчого шляху заявив про себе як самобутній композитор. У його перших фортепіанних і камерно-інструментальних творах вже явно відчувається індивідуальний композиторський почерк. Написана у 1977 році Соната для фортепіано № 2, відома під назвою "Романтична музика", - одне з найкращих досягнень української сучасної фортепіанної музики - відразу ж стала візитною карткою молодого композитора.
     Поява у тому ж році Першої камерної кантати на вірші Анни Новочадівської стала певною віхою у творчій біографії композитора. З цього моменту автор більше уваги приділяє створенню вокальної музики: пише різножанрові вокальні твори, серед яких - камерні, хорові і великоформатні вокально-симфонічні полотна.
     Спробувавши себе в різних жанрах, у тому числі й музично-театральному (композитор написав балет "Олеся" за однойменною повістю О. Купріна, що, на превеликий жаль, не удостоївся прем'єрного показу), Олег Ківа, зосередився передусім на роботі в камерно-вокальному жанрі. Камерна музика для Олега Ківи стала своєрідною творчою лабораторією.
     У творчому доробку Олега Ківи чимало різних за жанром творів. Але якщо твори академічного плану відомі передусім вузькому колу шанувальників високого класично-академічного мистецтва, то його кіномузика користується широкою популярністю. Нині серед українським композиторів Олег Ківа посідає перше місце за рейтингом зайнятости в кіномистецтві. Він написав яскраву музику до більш ніж півсотні широковідомих вітчизняних та російських художніх фільмів, серіалів, історично-документальних, хронікальних та мультиплікаційних кінострічок. Серед них: художні фільми "Рік теляти", "Карусель", "Вантаж без маркування", "Серця трьох", "Грішник", "Допінг для ангелів"..; українські стрічки "Страчені світанки", "Тупик", "Довга дорога до мами", "Людина з команди "Альфа"", "Дорога на Січ", "Далі польоту стріли", "Козаки ідуть", "Гори димлять", "Кларнети ніжности"...; кіносеріали "Графиня де Монсоро", "Пороки і їхні шанувальники", "Мій^особистий ворог", "Лялька", "Попіл Фенікса"..; мультфільми "Стародавня балада", "Тополя", "Драма на папері"... Згадане - то тільки невеличка частинка з величезного переліку музичних кінопраць Олега Ківи.
     У житті й творчості Олег Ківа - скромна людина, уникає галасливих музичних тусовок і не прагне рекламувати себе та своє мистецтво. Він цілком віддає себе музиці та намагається досягнути довершености у своїй творчості. Він ставить перед собою високу мистецьку планку і не бажає у творах самоповторюватися. У кожному творі Олег Ківа розкривається як композитор-лірик, композитор-романтик, композитор камерного плану. Кожен його твір привертає до себе увагу образною неповторністю, емоційною щирістю, філігранним оздобленням і справжньою людяністю, знаходячи відповідну емоційну реакцію у слухача. Твори Олега Ківи відразу ж стають улюбленими і популярними.
     Твори, що були виконані в рамках авторського концерту Олега Ківи, - це справжні шедеври вокальної лірики сучасної української музики. Це - невеликі камерні цикли, що е зразками інтимної вокальної лірики. Кожен твір - це музично-поетична модель Світу в мініатюрі, своєрідна формула макрокосму і свого роду фотографічний знімок людської душі, яка розкривається у всьому розмаїтті й багатогранності духовних настроїв.

     Слово - колегам: Мирославу Скорику, Валентину Сильвестрову, Лесі Дичко, Євгену Станковичу, Ніні Матвієнко, з якими Олега Ківу пов'язує довголітня справжня дружба.
     Мирослав Скорик: Олег Ківа був моїм першим учнем, який провчився в мене з першого до п'ятого курсу. Мені було приємно з ним працювати: він дуже талановита людина, має свою композиторську індивідуальність від початку свого творчого шляху. Це надзвичайно лірична душа. Саме лірична нота завжди притаманна його музиці, по ній можна безпомилково відрізнити його твори від творів інших композиторів. Саме цей ліризм западає глибоко в душу людей, зачіпає їхні емоційні струни і не залишає байдужим.
     Валентин Сильвестров: Протягом багатьох років - важких і легких, радісних і сумних - з глибокою дружньою симпатією ставлюся до Олега Ківи. У його музиці світиться душа самого автора - шляхетна, правдива й щиросердна... Олег Ківа - поет музики.
     Леся Дичко: Олег Ківа - видатний український композитор, талант якого - неперевершений. Його музика доходить до серця кожної людини. Твори, що прозвучали в концерті, надзвичайно різнобарвні за емоційним станом: трагічні, драматичні, ліричні, просвітлено-ніжні... Третя кантата на вірші Павла Тичини - це мій улюблений твір Олега Ківи. В ній він оспівує вічну красу і велич Світу, трагічну, але прекрасну, божественну велич життя. Олег Ківа - один із найглибших композиторів нашого часу, його музика пронизує людські серця своєю дуже відвертою емоційністю. Його мистецтво - саме гра небесних сфер.
     Євген Станкович: Олег Ківа - дуже яскрава індивідуальність, надзвичайно самобутній композитор. Він завжди намагався йти своїм творчим шляхом, не підпадаючи під різні модні течії. Кожен з нас - садівник на цій землі, у кожного є своя програма, яку він повинен виконати. Кожен висаджує свої квіти, хтось - гарні, а хтось - і не дуже, хтось їх вирощує, а хтось, навпаки, губить. Так от - Олег Ківа висаджує саме живі квіти, які мають неповторний аромат, у яких немає нічого штучного. Олег Ківа написав чимало гарної музики. Це музика вічного подиху - чисте, дзеркально-перлинне джерело.
     Ніна Матвієнко: Олег Ківа своєю музикою дарує нам, землянам, божественну благодать. Він є посланником Божим, який своєю творчістю приносить нам Небесні Дари. Саме через його мистецтво люди мають змогу осягнути це величезне небо, до якого лине думкою кожна людина. Своєю музикою він зримо розкриває нам Заповіді Божі. Його музика - це Всесвіт, її можна порівняти зі сльозами, що навертаються, коли зустрічаєш красу світанку, починаючи мріяти цією красотою. Його музика - це картини життя, це сонечко, що проникає у душу, і ти відчуваєш, як воно тебе звеличує.
     Коли я слухаю музику Олега Ківи, особливо його Камерну симфонію на слова Тараса Шевченка, я немов знов і знов народжуюсь до життя, у моїй душі народжується сам Шевченко, народжується моя Україна. Усі печалі, усі побутові речі стають божественними картинами. Саме через музику Олега Ківи починаєш розуміти, що таке Істина, Всесвіт, що таке Логос, ієрархія цієї Землі і Неба. Ківа підняв усю рать земної краси і об'єднав її з Небом. Він об'єднав Людину, її Дух з Божественною величчю. В його музиці - його печальні очі, які можуть так часто плакати і так гарно усміхатися. Дуже хочеться, щоб він продовжував надихати інших своєю музикою, щоб він щедро дарував нам свій талант, щоб Бог послав йому сил, здоров'я і внутрішнього леготу, який зветься Музика.

"Українське слово" №30, 25-31 липня, 2007 р.



 

 

Киевская камерата

Афіша

24 лютого 2020 року
Неділя 19:00

Національна філармонія України
Колонний зал ім. М.В. Лисенка

(м.Київ, вул. Володимирський узвіз, 2)

Національний ансамбль солістів
"Київська камерата"  

 


Новини

Композитор в
зеркале современности

(в 2-х томах)

В фолианте «Композитор в зеркале современности» представлены авторы, чей творческий старт пришелся на
80–90-е гг., а зрелость совпадает с нашим временем. >>> 


КОМПОЗИТОР –
МАЛЕНЬКАЯ ПЛАНЕТА…

Эта книга - бесед репрезентирует десять мнений ярчайших личностей нашей современной украинской музыкальной культуры...>>> 


Serj Tankian and orchestra Kievan kamerata 

 

В столице Украины впервые выступил легендарный музыкант, солист System of a down, Серж Танкян!
Интервью и фоторепортаж. (сентябрь 2013)
>>> 


Відео

Накануне презентации новой книги
АННЫ ЛУНИНОЙ
"КОМПОЗИТОР В ЗЕРКАЛЕ СОВРЕМЕННОСТИ" состоялась беседа ДИРИЖЕРА ВАЛЕРИЯ МАТЮХИНА с ДИРЕКТОРОМ издательства "ДУХ И ЛИТЕРА" КОНСТАНТИНОМ СИГОВЫМ...

 

Національний ансамбпь солістів "Київська камерата"
Євген Станкович
Cимфоніі No.3 та No.7., OPERA RUSTICA на вірші Бориса Олійника.
(15/06/2012)