«Київська камерата» у фестивальному марафоні

На XXV Міжнародному «Київ Музик Фесті-2014» Національний ансамбль солісті в України «Київська камерата» на чолі з Валерієм Матюхіним заявив про себе трьома імпрезами.

      Дві з трьох концертних програм були запропоновані самим колективом, а отже вирізнялися продуманістю й ексклюзивністю. Одна знайомила із сучасною музикою композиторів країн Прибалтики - естонськими (Яан Ряетс. Еркі-Свен Тюр, Лєпо Сумера, Арво Пярт), латиським (Петеріс Плакідіс) і литовським (Освальдас Балакаускас) композиторами, а друга - із прем'єрними опусами знакових українських сучасних акторів: двома камерними симфоніями Євгена Станковича й ефектними творами Ганни Гаврилець Юлії Гомельської, Золтана Алмаші, Юрія Шевченка.
Ну, а третя програма - це типовий, якщо можна так сказати, колективний творчий «продукт» фестивального формату. Звучали композиції переважно українських авторів - дуже різних за стилем, манерою письма, майстерності володіння ремеслом та й креативності запропонованих ідей. Наталія Боєва, Юрій Шевченко, Богдан Кривопуст, Олег Безбородько, Олександр Шимко, Жанна Колодуб і єдиний іноземний представник - хорват Борис Якопович. Цей концерт можна сприймати як мініатюрне віддзеркалення фестивалю в цілому.
Отже, по-перше, «Київ Музик Фест», так само як і «Прем'єри сезону», вже давно, принаймні останніх років п'ять, має локально-національний характер (це сумний факт, у якому винна» акцентую, загальна державна політика в галузі культури, у якій просто відсутня програма міжнаціонального гастрольного обміну). І в цьому сенсі один твір хорватського композитора серед інших українських у програмі «Камерати» - красномовне підтвердження даній тезі. Тому, коли нинішній форум відвідали із повноцінними камерними програмами австрійський співак Руперт Бергман і шведський «Nordic Saxophone Quartet», то це, - нехай невелике, але завоювання.
По-друге, цьогорічний «Київ Музик Фест», як і попередні «Фест» й «Прем'єри», виконує таку собі просвітницьку місію, знайомлячи нас із різними за фаховим рівнем досягненнями наших співвітчизників.
Ну, і по-третє, фестиваль усе більше нагадує «клуб за інтересами», бо продуманої концептуальності в ньому, як і в «Прем'єрах», немає. За формою це - строката мозаїка, де слухачі часто оцінюють не якість музичного матеріалу, а явища. котрі доволі опосередковано стосуються музики. Так, наприклад, трапилося з імпрезою «Гра» нинішнього «Фесту», представленою ансамблем «Рикошет», де музика як така, говорячи відверто, була відсутня. Зате був уже ні для кого не новий візуальний чи відтворений музичними звуками акціонізм. Однак захоплена реакція залу засвідчила, що саме така «навколомузична продукція» приваблює публіку, адже тут не потрібно глибоко занурюватися в зміст музики - дивишся й розважаєшся.
У контексті всього фесту можна говорити, скоріше, про якісь окремі цікаві твори, аніж виділяти повноцінні концерти-акції. Утім... У рамках цьогорічного фестивалю привабливими, тобто такими, які захотілося відвідати, були проекти: згадані програми Руперта Бергмана і шведського духового квартету» деякі хорові імпрези, зокрема виконання вокальним ансамблем «Alter Ratio» симфонії для мішаного хору «Страстная седмица» Святослава Луньова та камерним хором «Київ» програми «Від середньовіччя – до сучасності», два концерти «Камерати» і якісна за виконавським рівнем програма струнного квартету «Гольфстрім». Ну, а всі інші заходи фестивалю за шкалою емоційного сприйняття були усереднено-нейтральннмн - щось краще, щось гірше.
Та повернуся до концертів «Київської камерати». Про «колажно» побудовану програму з творів українських композиторів і хорвата Бориса Якоповича вже йшлося. «Прибалтійський вернісаж» був приємний своєю національною специфікою. Це «атмосферна», мереживна, прозора музика з різними відтінками «чуттєвої споглядальності».
А третій вечір «Камерати», який пройшов у форматі «фестивальної прелюдії», прогнозовано став початком-вершиною, «зенітною зоною» форуму. У нього було своє концепційне завдання, винесене у програмний заголовок - «Благання спокою» (назву запозичено із другої частини нової Камерної симфонії №12 Євгена Станковича).
«Гімн» для оркестру Гаврилець, семичастинний Концерт для контрабаса й оркестру Алмаші, у якому є частини, названі «Мультфільм», «Райдуга в січні», а також « Планета "Життя"» для фортепіано й струнних Гомельської, «Дотик Ангела» (Камерна симфонія № 11) Станковича, «Ми є!» Юрія Шевченка... Що це, як не бажання композиторів змістити вектор погляду слухачів на вічні цінності? Досить катаклізмів, руйнівних революцій і війн. Це все - суєта суєт.
У цьому сенсі дуже символічна Камерна симфонія № 12 Станковича, у якій композитор - людина з величезним творчим і життєвим досвідом - запропонував мудрий висновок усім нам. Назви двох її частин - «Фреска Майдану» і «Благання спокою».
Як актуально це для нашого життя! Набрид патріотичний радикалізм, політичний популізм, хочеться просто мирного існування, спокійного життя без стресів і крайнощів. «Благання спокою», - думаю, цим програмним заголовком «Камерата», немов маркером, підкреслила старт не тільки власного, але й усього фестивального марафону, що стало важливим «знаком» фестивального дійства загалом.

Анна ЛУНІНА
Культура і життя №41, 10-16 вересня 2014

Фото Юрія ШКОДИ



 

 

Киевская камерата

Афіша

8 листопада 2018 року
Четвер 19:00

Національна музична академія
імені П.І.Чайковського
Великий зал імені Героя України
Василя Сліпака

(м.Київ, вул.Городецького, 1-3/11)

XV Всеукраїнська музична
олімпіада
"Голос Країни"

ГАЛА-КОНЦЕРТ 

 .>>>


Новини

Композитор в
зеркале современности

(в 2-х томах)

В фолианте «Композитор в зеркале современности» представлены авторы, чей творческий старт пришелся на
80–90-е гг., а зрелость совпадает с нашим временем.
>>> 

----------------------------------

КОМПОЗИТОР –
МАЛЕНЬКАЯ ПЛАНЕТА…

Эта книга - бесед репрезентирует десять мнений ярчайших личностей нашей современной украинской музыкальной культуры...>>> 


Serj Tankian and orchestra Kievan kamerata 

 

В столице Украины впервые выступил легендарный музыкант, солист System of a down, Серж Танкян!
Интервью и фоторепортаж. (сентябрь 2013)
>>> 


Відео

Накануне презентации новой книги
АННЫ ЛУНИНОЙ
"КОМПОЗИТОР В ЗЕРКАЛЕ СОВРЕМЕННОСТИ" состоялась беседа ДИРИЖЕРА ВАЛЕРИЯ МАТЮХИНА с ДИРЕКТОРОМ издательства "ДУХ И ЛИТЕРА" КОНСТАНТИНОМ СИГОВЫМ...

   

Національний ансамбпь солістів "Київська камерата"
Євген Станкович
Cимфоніі No.3 та No.7., OPERA RUSTICA на вірші Бориса Олійника.

(15/06/2012)