«Творче натхнення - це благодать або перст Божий...»

   "Культура і життя", № 9, 02 березня, 2012 р.

     Для сучасного українського композитора Віктора Степурка новий календарний рік розпочався досить успішно: по-перше, він кількома авторськими концертами відзначив свій 60-річний ювілей, а по-друге, став лауреатом Національної премії України імені Тараса Шевченка. Загальновідома істина: сутність будь-якого митця розкривається у творчості. Цього композитора знають насамперед як майстра хорового жанру, який активно культивує у музиці духовну тематику. Тож яка вона, духовність від Віктора Степурка, і яку ідею він хоче через неї донести до слухача?

= Пане Степурко, Ви написали багато музики в різних жанрах, включно з великими музично-театральними й симфонічними опусами. Однак Вас називають здебільшого хоровим композитором. Ви самі згодні з таким судженням?
= Питання щодо хорового амплуа особисто для мене досить складне. За першою спеціальністю, отриманою в консерваторії, я - хормейстер. Композицією спочатку займався факультативно. Коли перевівся з хорового на композиторський факультет, то вперто обходив у творчості хоровий жанр. Писав інструментальну музику. І так тривало доволі довго, доки Мирослав Михайлович Скорик якось не привернув мою увагу до хорової сфери, аргументуючи тим, що я усе ж таки хормейстер.
= А чому не звертали уваги на хоровий жанр - не подобався?
= Я не випадково уникав хору. Вважав, що мені слід розширювати знання щодо інших жанрів, - був упевнений: з хоровими творами в мене не буде особливих складностей. Я виріс на хоровій музиці. У дитинстві співав у хорі, потім - у самодіяльній хоровій капелі. Училище закінчив як хормейстер, у Київську консерваторію вступив на диригентсько-хоровий факультет.
= І що, коли почали писати для хору, насправді стали почуватися природно?
= Так, я відразу зрозумів, що хорова музика в мене виходить найкраще. Вона дійсно, найбільш органічна для моєї творчої манери. Обставини життя склалися так, що я в підсумку все ж таки пішов саме цим жанровим шляхом. Напевно, Господня воля направляла мене.
= Вам легко працювати зі словом, адже написання хорових творів - це постійна робота з поезією, текстами? Слово, з одного боку, допомагає, але й сковує авторську думку...
= Так, слово почасти обмежує. Вокалісти дорікають мені тим, що я складно пишу для хору. Натомість інструменталісти й диригенти заявляють, що інструментальні твори я пишу по хоровому. Між цими двома світами - інструментальною й хоровою музикою - я й балансую.
= Напевно, зразком цілком можуть послужити Ваші «Монологи століть», що пролунали недавно під час авторського філармонійного концерту у виконанні камерного хору «Київ» на чолі з Миколою Гобдичем?
= Безперечно.
= Ви багато працюєте з духовними текстами. Усі з них можна музично прочитати?
= Я пишу тоді, коли в мене виникає відчуття, що я можу працювати з певним духовним текстом.
= А як Ви їх підшукуєте? Коли виникає бажання музично озвучити якийсь текст?
= Творче натхнення - це благодать або перст Божий. Я відчуваю вплив Божественної сили, яка направляє мене й стимулює до творчості. Творчість дається нам З-ПОНАД. Люди - лише виконавці Божественної волі. Безумовно, у процесі творчості включається свідомість, але імпульс іде від Бога.
= Духовний текст - це просто програма або щось більше?
= Звичайно, не тільки сюжет або програма. Я пишу для того, щоб донести певну духовну ідею, змусити задуматися над важливими складовими людського буття.
= Як гадаєте, із чим пов'язана активна культивація духовної теми в сучасній музиці?
= У мистецьких колах і справді спостерігається активність у написанні творів на духовну тему. Це радує, оскільки я вважаю такий процес свого роду пробудженням. Слава Богу, що ми починаємо замислюватися над цими проблемами, адже довгий час - у період радянського режиму – ми були начисто «відрізані» від обговорення духовних питань.
= Ви в музиці втілюєте образи добра й зла - різко полярні за своєю суттю, але музична палітра при цьому залишається проясненою, без надмірного трагізму й жагучої патетики. Це Ваш свідомий естетичний вибір?
= Вихована людина завжди стримана, виражає свій біль спокійно. Раніше я писав музику з іншим емоційним спектром. У мене є доволі драматичні опуси. Але хорова музика не дозволяє процвітати таким «страстям». І в цьому її величезний позитив. Є композитори й узагалі творчі люди, котрі діють, як мазохісти. Але сучасна естетика потроху від цього відходить.
= Музика - це духовна сфера? Адже історія знала Й інші точки зору, маю на увазі анти музичні
декларації авангардистів минулого сторіччя. Джон Кейдж, наприклад, свого часу виступив із
сенсаційною заявою про те, що «музика - це все, що звучить навколо», закликаючи розглядати музичне мистецтво як абстрактний об'єкт і тільки.

= Музика - це розмова з Богом. Можна додати, що творчість - це розмова або з Богом, або з бісами. Творчість буває креативною чи деструктивною, руйнівною. Ставитися до музики як до об'єкта, який існує сам по собі, неправильно. З таким самим успіхом можна ставитися до заводу, що гримить. Але музика - не завод, а насамперед живий процес.
= Коли ж постає живий процес творчості?
= Живий процес виникає тоді, коли з'являється якась цілісність. Роз'єднані складові мертві, як окремі мертві сутності. Є сутність матеріальна і є духовна. Властивість духовної - одухотворяти матеріальну. Тобто живий процес народжується на основі синтезу.
= Прагнете бути зрозумілим у мистецтві?
= Так, я хочу бути зрозумілим слухачам. Але це не завжди виходить.
= А увага з боку публіки для Вас серйозний стимул до творчості?
= Звичайно. Розуміння й увага до моєї творчості є вагомим імпульсом, стимулом до життя.
= Вам не здається, що доступність у творчості псує публіку? Слухачі здебільшого інертні, їх потрібно примушувати думати...
= Іноді мене дуже засмучує прихильність слухачів до веселого розважального репертуару. Проте цьому явищу є й пояснення: у ньому закладено інстинкт самозбереження людей від надмірних складнощів буття.
= Але, йдучи таким шляхом, ми опиняємося буквально за один крок до банальності й навіть вульгарності...
= Так, люди насправді зараз впали у стан банальщини. На мій погляд, ми живемо в часи бенкету під час чуми.
= Яка тема, на Ваш погляд, може послужити стимулом до відродження людської свідомості в сучасних умовах?
= Вважаю найактуальнішою й животрепетною тему духовності. Тільки вона здатна змусити людину задуматися над гріховністю власного життя, вийти з вузького кола матеріального існування й доторкнутися до таємниць світобудови через віру в Бога.

Анна ЛУНІНА

Фото Романа РАТУШНОГО
Повний текст інтерв'ю читайте
в журналі «МУЗИКА»

 



 

 

Киевская камерата

Афіша

8 листопада 2018 року
Четвер 19:00

Національна музична академія
імені П.І.Чайковського
Великий зал імені Героя України
Василя Сліпака

(м.Київ, вул.Городецького, 1-3/11)

XV Всеукраїнська музична
олімпіада
"Голос Країни"

ГАЛА-КОНЦЕРТ 

 .>>>


Новини

Композитор в
зеркале современности

(в 2-х томах)

В фолианте «Композитор в зеркале современности» представлены авторы, чей творческий старт пришелся на
80–90-е гг., а зрелость совпадает с нашим временем.
>>> 

----------------------------------

КОМПОЗИТОР –
МАЛЕНЬКАЯ ПЛАНЕТА…

Эта книга - бесед репрезентирует десять мнений ярчайших личностей нашей современной украинской музыкальной культуры...>>> 


Serj Tankian and orchestra Kievan kamerata 

 

В столице Украины впервые выступил легендарный музыкант, солист System of a down, Серж Танкян!
Интервью и фоторепортаж. (сентябрь 2013)
>>> 


Відео

Накануне презентации новой книги
АННЫ ЛУНИНОЙ
"КОМПОЗИТОР В ЗЕРКАЛЕ СОВРЕМЕННОСТИ" состоялась беседа ДИРИЖЕРА ВАЛЕРИЯ МАТЮХИНА с ДИРЕКТОРОМ издательства "ДУХ И ЛИТЕРА" КОНСТАНТИНОМ СИГОВЫМ...

   

Національний ансамбпь солістів "Київська камерата"
Євген Станкович
Cимфоніі No.3 та No.7., OPERA RUSTICA на вірші Бориса Олійника.

(15/06/2012)